Artiklar

Kommunikation är påverkan. Allt kommunicerar. Du kan inte inte kommunicera. När du kommunicerar skapas betydelse för andra människor, där kommunikation kan ses som innebörden av den respons du får.

Det går snabbt i dagens samhälle, bl.a. via sociala medier. Ena dagen kung, andra dagen… Men, människan glömmer snabbt. På gott och ont. Det handlar om överlevnad, vi mäktar inte med att processa för många saker samtidigt. Eftersom hjärnan inte skiljer på tanke och verklighet, är det viktigt att kommunicera medvetet för att på så vis minska trösklar, öka kommunikationshastigheten och pricka målet.

Här finner du smarta tips som du har användning av i livet, hemma och på jobbet. Jag tror på kommunikation som baseras på god etik och sunda värderingar. Allt för många organisationer har lite för elastiskt samvete med ångest som affärsidé.

I sedvanlig ordning; konferensen är avslutad, vi befinner oss i början av juli 2022. Turen tar oss ut i Europa, …

Pressmeddelande 2020-12-22 från news.cision.com. I november sjösatte jag, i egenskap av marknads- och kommunikatioschef på airteam Sweden, kampanjen BJUSSA (länk). …

Att ge fantastisk service är (ofta) en investering. Det ger dig inte bara merförsäljning och flera uppdrag utan fungerar även …

Jag tror det var Jan ”Janne” Carlzon, främst känd som VD och koncernchef för flygbolaget SAS 1981–1993, som myntade uttrycket …

Alla branscher har sina rådgivare, proffsiga profiler som vägleder och förkroppsligar ett kompetensområde. Det är individer som berättar historier, kommer …

Snälltolka, vilket bra ord, eller hur!? Jag fick det till mig i något sammanhang och kände direkt att det var …

Corona är förbi, för stunden i alla fall. Företagare och människor behöver träffas igen, på riktigt. För att knyta band, …

Tiden var inne. Äntligen skulle vi ses. Och krubba ihop. Vi skulle prata om ditten och datten, om det ena …

All kommunikation innebär förväntningar och löften, i synnerhet när det gäller varumärkeskommunikation. I korthet kan ett varumärke formuleras på följande …

Det är mycket vi tar för givet, i väst. I synnerhet i Sverige. Att få prata fritt om tankar och …

Vad är det som gör att människor säger JA till ett köp eller engagemang? Kan vi påverka i ”rätt” beslutsriktning? …

Vi måste våga prata om saker som de är, allt blir då så mycket enklare. Jag tror på kommunikation som …

I sedvanlig ordning; konferensen är avslutad, vi befinner oss i början av juli 2022. Turen tar oss ut i Europa, till Helsingör för att flanera och förtära smörrebröd. Vi strövar runt och gör ett besök …

Pressmeddelande 2020-12-22 från news.cision.com. I november sjösatte jag, i egenskap av marknads- och kommunikatioschef på airteam Sweden, kampanjen BJUSSA (länk). airteam levererade nylagat krubb till ett flertal akutsjukhus i Sverige. Första bjussavågen blev mycket uppmärksammad och …

Att ge fantastisk service är (ofta) en investering. Det ger dig inte bara merförsäljning och flera uppdrag utan fungerar även som en krockkudde om något fallerar. Kunden blir mer förlåtande. Däremot kan det kosta mycket …

Jag tror det var Jan ”Janne” Carlzon, främst känd som VD och koncernchef för flygbolaget SAS 1981–1993, som myntade uttrycket ”mötet är företaget”. Något i den stilen iaf. Han författade även klassikern och bästsäljaren ”Riv …

Alla branscher har sina rådgivare, proffsiga profiler som vägleder och förkroppsligar ett kompetensområde. Det är individer som berättar historier, kommer med de bästa tipsen, analyserna och siar om framtiden med träffsäkra svar. Det kan vara …

Snälltolka, vilket bra ord, eller hur!? Jag fick det till mig i något sammanhang och kände direkt att det var ett klockrent begrepp för hur vi kan minska trösklar och öka kommunikationshastigheten människor emellan. Har …

Corona är förbi, för stunden i alla fall. Företagare och människor behöver träffas igen, på riktigt. För att knyta band, bygga relationer, kanske göra affärer. Vi är emotionella varelser, vi behöver ses fysiskt, många människor …

Tiden var inne. Äntligen skulle vi ses. Och krubba ihop. Vi skulle prata om ditten och datten, om det ena och det andra, och så blev det. Edvin var först plats och sneglade snabbt in …

All kommunikation innebär förväntningar och löften, i synnerhet när det gäller varumärkeskommunikation. I korthet kan ett varumärke formuleras på följande vis. Varumärket, en mental position i vårt (o)medvetande med: en viss grad av historik. starka …

Det är mycket vi tar för givet, i väst. I synnerhet i Sverige. Att få prata fritt om tankar och idéer utan förföljas, fängslas, kanske mördas. Det är ju lika självklart som att vi föds …

Vad är det som gör att människor säger JA till ett köp eller engagemang? Kan vi påverka i ”rätt” beslutsriktning? Svaret är JA. Det finns många (k)luriga trix som människor använder (o)medvetet. Hjärnan har ju visat sig inte vara …

Vi måste våga prata om saker som de är, allt blir då så mycket enklare. Jag tror på kommunikation som baseras på god etik och sunda värderingar. Allt för många organisationer har lite för elastiskt …