You are currently viewing Därför är det viktigt att vara relevant för dina målgrupper

Därför är det viktigt att vara relevant för dina målgrupper

Vi är i mål! Valet 2022 är över och partiet (SD) som så många pratar om, men inte med, är det näst största partiet i Sverige. Oväntat? Beror på vem du frågar, men NEJ! Innan du läser vidare vill jag poängtera att det här inte är en artikel där jag tar ställning politiskt. Däremot handlar innehållet om kommunikation och vikten att 1. förstå, 2. kommunicera, 3. leverera (återstå att se…)! Så här långt har SD lyckats. Tveklöst.

Några ingredienser som är bra att ha koll på, oavsett om du driver företag eller kanske ett politiskt parti är följande aspekter, det finns såklart många fler i jakten på ett stabilt och förtroendeingivande varumärke:

  1. Hur kan ni addera värde till era kunder och målgrupper, hur (för)blir ni relevanta?
  2. Har ni koll på marknad och trender? Örat mot marken. Agerar ni?
  3. Hur kan ni differentiera er mot konkurrenterna, andra verksamheter i branschen? Om en kombattant profilerar sig som XYZ så kanske ni inte ska profilera er exakt som XYZ. Marknaden blir förvirrad.
  4. Professionella företagare vet också att man inte pratar illa om konkurrenterna, istället hjälps man åt där så är möjligt. Denna punkt bör i avsevärt högre grad även gälla politiker.
  5. Visa för era kunder och målgrupper att ni har lösningen på deras problem. Lös dem!

Ett varumärke kan definieras som…

  • …en mental position i vårt (o)medvetande med en viss grad av historik, med
  • starka och tydliga associationer, vilka fungerar som löften, vilka skapar förväntningar som skapar värden när de infrias
  • och slutligen starka, tydliga associationer, vilka fungerar som barriärer gentemot konkurrenterna.

Några nycklar i kommunikationen

  • Kommunicera konsekvent över tid i sakfrågor som är viktiga för kunderna och målgrupperna.
  • Jobba med tonalitet och i budskapshierarkier, jobba logiskt och emotionellt.
  • Var uthållig och beredd på att hantera kriser, det oförutsedda.

SD har under många år kommunicerat konsekvent och tydligt i sina sakfrågor. Partiet har adresserat relevanta frågeställningar som övriga partier i princip har negligerat. Etablissemanget har i princip lämnat walk over i SD:s frågor och punkterna 1-5 ovan, frågor som uppenbarligen väljarna upplever är riktiga och viktiga. Insikter?

Vi såg det inte komma…

Vår nuvarande justitieminister Morgan Johansson skrev i mars 2017 en debattartikel i Wall Street Journal i vilken han tar lättsamt på kriminaliteten. Ungefär; regeringen har tillsatt åtgärder och vi har koll på läget. Or not… ! Vår tidigare statsminister Stefan Löfven (S) levererade ett klassiskt uttalande i Agenda 2019 kring den illa fungerande integrationen med gängkriminalitet och dödskjutningar, ”…vi såg det inte komma…” (du läste rätt). Men, but hello Mr prime minister, alla andra såg ju what was going on ju.

Nu har vi en situation med (ytterligare) ett, enligt många, paria-parti i riksdagen, vid sidan om Vänstern. Tidigare Vänsterpartiet Kommunisterna med partiets ”ståndaktiga” historia som alltför sällan belyses. På gång är partiet Nyans, även om det inte räckte hela vägen. Lärdomar?

Har det då varit framgångsrikt att under alla år gegga ned motståndarna med blåbrun lera med målet att kasta ut SD ur riksdagen? Så där skulle jag säga. Idogt arbete brukar ge resultat, nu får vi se vad leveransen blir. Mycket snack, mycket (lite) verkstad, eller?

Kör hårt – ta det lugnt!
Micke 💛