You are currently viewing BJUSSA 2:a vågen, 750 portioner (jul)mat till IVA-personal

BJUSSA 2:a vågen, 750 portioner (jul)mat till IVA-personal

Pressmeddelande 2020-12-22 från news.cision.com.

I november sjösatte jag, i egenskap av marknads- och kommunikatioschef på airteam Sweden, kampanjen BJUSSA (länk). airteam levererade nylagat krubb till ett flertal akutsjukhus i Sverige. Första bjussavågen blev mycket uppmärksammad och omtyckt, i synnerhet från vårdper­sonalen. Nu överlämnas julmat tillagad med kärlek på fräscha råvaror till självaste julafton. Det totala antalet matleveranser i BJUSSA-projektet blir i runda slevar 750 st. När vi ändå är på plats bjussar vi på smarrig dricka, färsk frukt och gottis.

Covid-19-vården: Skyddsutrustning ska av och på – marginalerna är mycket små
– Kampanjen, som är ett airteam-initiativ, har inneburit en stor investering. Vår marknads- och kommunikationschef Mikael Grawe kläckte idén i höstas, därefter har han på ett mycket professionellt och hängivet sätt drivit allt från ax till limpa, säger Greger Gunnarsson, VD för Sweden.

Flera sponsorer anslöt och tillsammans har vi nu gjort 2:a vågen möjlig. Syftet är att visa tacksamhet, sprida energi och (jul)glädje samt belysa vårdpersonalens professionella insats och tuffa arbetssituation i rådande pandemi. Arbetspassen med Covid-19-patienter är långa och krävande. Att hinna med toalettbesök, äta varm mat och ta en kopp kaffe är långtifrån självklart.

Vårdköerna var långa och vårdpersonalen slutkörda redan före pandemin. Vi vet redan idag att de uppdämda vårdbehoven kommer vara gigantiska. En vårdskuld som samma personal ska hantera. Alla behöver bidra.

– Det känns riktigt bra. Jag har tidigare jobbat flera år bl.a. inom (akut)sjukvården och kan tempot. Nu har vi dessutom en pandemi att hantera vilket komplicerar situationen avsevärt. Kul att vår ledningsgrupp var så positiva och taggade. Hoppas vi kan inspirera andra företag till liknande engagemang, säger Mikael Grawe, initiativtagare samt marknads- och kommunikationschef för airteam Sweden.

airteam fokuserar också på ventilation. Även om sjuk­vårdspersonalens arbete är avsevärt mer betydelsefullt och får omedelbara konsekvenser. Deras värdefulla insats är minst sagt livsviktig.

Stort tack till alla som varit med och bidragit. Och stort tack till Thomas Wilander som var högst bidragande till ett så fint resultat. Sist men inte minst Greger Gunnarsson som är VD på airteam Sweden för att vi kunde köra racet tillsammans.

Leveranser gick till: Södersjukhuset, Capio S:t Görans sjukhus, Karolinska universitetssjukhus, Danderyds sjukhus, Akademiska sjukhuset i Uppsala, Universitetssjukhuset i Örebro och Malmö allmänna sjukhus.

Länk till första BJUSSA-kampanjen: airteam startar kampanjen BJUSSA, bjuder vårdpersonal på lunch

Inget kan göra inget – alla kan göra allt.

Mikael Grawe
Initiativtagare, marknads- och kommunikationschef
airteam Sweden 070-520 08 04