You are currently viewing Från 250 kr till 105.000 kr i försäljning – vad är en lunch på PONG…?

Från 250 kr till 105.000 kr i försäljning – vad är en lunch på PONG…?

Tiden var inne. Äntligen skulle vi ses. Och krubba ihop. Vi skulle prata om ditten och datten, om det ena och det andra, och så blev det. Edvin var först plats och sneglade snabbt in det bästa fönsterbordet för fyra personer. Magnifikt. Det här blir susen.

Han möttes direkt med ilsken blick och kommentaren ”där kan du inte sitta…”. Edvin sa att han väntar på sällskap, och ”…fick då lov” att sitta ned och vänta. Sen struttade jag in, glad i hågen och slår mig ned vid samma bord. Jag möttes av kommentaren ”…här kan vi inte sitta…”. Sa Edvin alltså.

Nähä, varför då sa jag…? Servitrisen där borta sa det, påpekar Edvin. Jag tänkte – men det är ju knappt något folk på restaurangen. Jag hade precis knådat tanken klart när vi blir förpassade till ett annat bord för två personer utmed en mörk korridor. Trots att vi båda är smärta, snygga och i ytterst bra form fick vi knappt plats. Det var ont om gott om utrymme. Jag sa, ”Edvin, vi går – vi hittar ett annat ställe där vi känner oss välkomna.” Och så blev det. Vi rullade vidare och fann ett lunchhak i solen med gott om plats. Bingo!

Tankevurpa

Att en restaurang vill maximera försäljningen genom optimal placering av gäster under lunchtid kan jag förstå. Frågan är bara hur man går till väga. Uppenbarligen finns det förbättringspotential i detta fall.

Tänk dig om de anställda på denna eller kanske din restaurang gör detta två gånger per dag med två gäster varje gång, som alla skulle ha köpt mat för 125 kr så är det 500 kr/dag. Det blir 2500 kr/vecka, multiplicerat med 42 veckor (året har 52) per år så resulterar det i ett omsättningstapp på 105.000 kr. Nicht gut! Har ni fem restauranger i kedjan är det över en halv miljon kronor. Principen gäller såklart för alla företag, det är samma lika. Många bäckar små blir snart till en lönsam å.

Lite märkligt var att servitrisen inte sa något när vi gick, hon bara tittade lite surt, ungefär som att det var vardagsmat….😀. PONG på Norrlandsgatan har lite att jobba på. Vi skulle ha gjort av med 250 kr, men restaurangen kammade noll.

Tips

  1. Le och välkomna.
  2. Förklara för kunden, ha en dialog, leverera mervärde, addera något annat. Bjud på kaffe exempelvis.
  3. Le och välkomna tillbaka.

Det här är såklart en ledarskaps-och utbildningsfråga. Bättre var det på AT SIX i city där jag hade nästa möte. Jag fick snabbt låna en mus till datorn när min ballat ut, medarbetaren serverade bubbelvatten, log, småpratade och fick mig att må bra. Älskar bra service.

Tack Edvin för ett bra lunch.

Micke 💛