… och har en fantastisk förmåga att lotsa förbi olika hinder (pappa Bernt om sin dotter Caroline 💑).
Det är väl det relationer, kanske med vänner eller kunder handlar om? Att skapa värde och hjälpa till. När någon inte kan, förstår, mäktar med eller har resurser att skapa förändring för att nå målet, det är då du ska finnas till. Kanske måste du även utmana. När någon inte ser det du ser. Inte uppfattar det du uppfattar. Precis som med Caroline i artikeln (länk till Expressen). Hon underlättar och undanröjer hinder på vägen. Utan krav på motprestation finns hon alltid till för sin blinda pappa. Jag hittade artikeln på nätet. Den har några år på nacken. Men det finns mycket att lära. Lika aktuell då som nu.
Att bistå sina föräldrar med vardagssysslor är för de flesta människor helt naturligt. Caroline och Bernt hörs dagligen, flera gånger. Det samma bör gälla kundrelationer. Kanske inte dagligen, men ofta, vilket är relativt. Framgångstricket är att ha många kontaktytor och situationer med kunden, och när ni väl hörs behöver du inte alltid fokusera på själva affären. Snarare tvärtom. Du kan gratulera på födelsedagen, rekommendera en leverantör, snacka golf, tipsa om ett nytt Riojavin på Systembolaget, eller snacka La Liga om det är fotboll som gäller. Det kan handla om nästan vad som helst. Knasigt va!?
Lär känna kunden. Visa omtanke. Tacka nej till för kunden en dålig affär. Då händer det bra grejer. Även det omvända gäller. När du inte kommunicerar med kunden, då gör någon annan det och du utsätts för konkurrens. När du inte kommunicerar med kunden missar du viktig information, och vipps så är du ute ur leken. När du inte…..! Det handlar om dig. Jag skrev ”utan krav på motprestation”. I en kundrelation finns det nästan alltid en monetär motprestation. Det jag menar är att du ska visa vägen, vara autentisk, kärleksfull och geniun i dina tankar, ord och handlingar. Som i fallet med Caroline. Hon är genuin.
Det Bernt beskriver så vackert är att när de umgås ute tillsammans med andra människor så märker folk knappt att han är synskadad eftersom Caroline har en fantastisk förmåga att ”lotsa” honom förbi olika hinder. De behöver inte prata, de bara ”är”. Total synk. Det är en pappa och dotter, ja, men vad som är av vikt är att de hörs ofta. När man har frekvent kontakt är det lättare att fånga variationer i känslolivet, mönsterbrytande tankar, utsagor och beteenden. Man blir mer tighta.
Vad är ditt fokus?
Är du ”bara” en leverantör eller är du en rådgivare, en strategisk samarbets- och samtalspartner? En person som bryr sig. Liksom i detta föredömliga exempel med Caroline och Bernt tar de bort och minskar onödiga kommunikativa trösklar i vardagen. Det handlar om (mikro)kommunikation, att genom förförståelse för ord, tankar, handlingar, synsätt och behov, skapa en gemensam framåtrörelse.
Lär av och låt Carolines (tack 🌼 för att du inspirerar) agerande tjäna som inspiration för dina privata och professionella relationer.
Kör hårt – ta det lugnt!
Micke 💛